Wake-upcall in Istanbul, dag 2! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Amy en Marieke - WaarBenJij.nu Wake-upcall in Istanbul, dag 2! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Amy en Marieke - WaarBenJij.nu

Wake-upcall in Istanbul, dag 2!

Door: Amy en Marieke

Blijf op de hoogte en volg Amy en Marieke

05 Mei 2014 | Turkije, Istanbul

Na een vermoeiende reis gisteren was het heerlijk om naar de kamer te mogen in het Hostel. Ondertussen dat we aan het uitpakken zijn proberen we niet te letten op de viezigheid en krappe ruimtes. Met z'n vijven in een vier persoonskamer, een snurkende kamergenoot en een wekker om 5 uur zorgen ervoor dat je zowat terug naar huis wil! Maar gelukkig zijn we overgeplaatst naar een andere "grotere" kamer met voor ons -jaja- een tweepersoonsbed! En het uitzicht vanaf het dakterras en de stad zelf maken alles goed!

Vanochtend ging na het gezang "van de moskee" om half 8 de wekker en vetrokken we om 9 uur naar de eerste basisschool, in één woord: bijzonder! Wat was het super om te zien hoe de kinderen daar les krijgen, hoe de school eruit ziet en wat de verschillen en gelijkenissen zijn. Overal zie je het volkslied hangen met een foto van Ataturk ernaast. De docenten dragen allemaal een soort zusterspakje voor de hygiene en de wc is een gat in de grond. Wel ontzettend goed ontvangen en een heerlijke warme lunch gehad: kip met rijst en soep! Het onderwijs daar toont veel gelijkenissen met het onderwijs in Nederland. Hoofddoeken zijn overigens niet verplicht en godsdienstlessen hoeven niet verplicht gevolgd te worden. Het woord: selfie is ook hier helemaal hip en over een Iphone weten ze alles. De scholen proberen in de toekomst ook digiborden te krijgen en te digitaliseren, de overheid verandert hier nu ook veel op het gebied van onderwijs. De kleuters krijgen hier vier uur op een dag les, de kleuters van.hier.zijn overigens 5 1/2 jaar en verdeeld in een ochtendgroep en middaggroep waardoor je als juf een klas hebt van 12 kinderen!

Bij thuiskomt gaan we alle foto's uitzoeken.en enkele mooie ook op facebook plaatsen. (Al wordt dat erg lastig want met de camera van onze (schoon)broer maak je prachtige.foto's en is alles de moeite waard om te fotograferen) De kinderen waren ontzettend enthousiast en.wilde.dolgraag vanalles vertellen, laten zien en zorgen dat je naast ze kwam zitten. Ik.heb nog nooit kinderen zo blij gezien met een zak knikkers. Na.een vragenvuurtje met de directeur, mbv een tolk, konden we terug de bus in en was.de rest vd dag eigen invulling.

We zijn net terug in.het hotel, na.een wandeling (sightseeing) door de stad! Er zijn ontzettend veel mensen en winkels, veek zwerfkatten en zwerfhonden lopen door de straten, jonge kinderen die rond lopen te zwerven en moeders die met baby's en jonge kinderen op straat liggen. Dit is verschrikkelijk om te zien en het maakt je dankbaar dat je in een land als Nederland woont (waar ongeveer net zoveel mensen wonen als in Istanbul), waar je ook gewoon water uit de kraan kan drinken. Another wake-upcall!!

Sigaretten, kleding en schoenen zijn ongelofelijk goedkoop waardoor er ook honderden kraampjes van zijn. We hebben een bezoek.gebracht aan de nieuwe Moskee: schoenen uit, hoofddoek op en zijn langs de zee/haven gelopen en in de Egyptische bazaar geweest. Nu wachten op hopelijk een lekkere maaltijd en vanavond nog even lekker de stad in (alles tot 22u open, al staan mensen hier om 2 uur 's nachts nog hun.auto te wassen). Morgen weer een update, waar weer een scholenbezoek op het.programma staat, na een hopelijk goede nacht :-)

Liefs uit het niet zo zonnige Istanbul!

• 05 Mei 2014 - 17:07

Astrid:

Klinkt goed hoor meiden!
    Nog heel veel plezier gewenst!
    xx Astrid

• 05 Mei 2014 - 18:10

Letty:

Handig zo, Een goed begin is het halve werk. Veel plezier nog.

• 05 Mei 2014 - 19:29

Carla:

Amy en Marieke,

Leuk om zo jullie reisverslag te lezen. Het begin is in ieder geval goed. Jammer dat het hostel net je van het is! De eerste dag is goed verlopen, dat is een goed begin. Niet teveel shoppen!!!! Moet allemaal mee terug. Hoe is het weer in Istanbul?
    Nog heel veel plezier en geniet ze.

Lv grtjs Mutkopf xxxx